Wycieczka do Warszawy

6 czerwca 2017r. uczniowie naszej szkoły w Radwanie udali się na dwudniową wycieczkę do Warszawy. Grupa liczyła 36 uczniów oraz 4 nauczycieli. Wcześnie, bo o 3.00 zebraliśmy się przed szkołą, by wyruszyć w kilkugodzinną podróż do naszej stolicy.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Muzeum Powstania Warszawskiego przy ul. Grzybowskiej. Zaraz przy wejściu pod stopami ujrzeliśmy przeźroczysty właz, pod którym widać przechodzących ludzi. Co ciekawe w gmachu nie ma zadbanych projektów, do jakich przyzwyczaiły nas inne muzea, ale występuje nierówna kostka, co podkreśla atmosferę i wprowadza nas w Warszawę i jej oblicze w czasie powstania. W całym budynku znajdują się swoiste budki telefoniczne, w których można posłuchać opowieści, poznać fakty z powstania oraz sytuacje cywilów będących pod okupacją. Dają się słyszeć dziecięce piosenki o tematyce powstańczej dobiegające z Sali Małego Powstańca. Na jednej ze ścian tej sali znajduje się 11 fotoplastikonów, czyli otworów, przez które można pooglądać zdjęcia ułożone tematycznie, a dotyczące okupacji niemieckiej i stalinowskiej, pokazujące warunki życia ludzi z getta warszawskiego. Muszę wspomnieć również o kalendarzu, otóż w całej ekspozycji muzeum porozwieszane są kalendarze z luźnymi kartkami, które można sobie oderwać
i skompletować kopię kalendarza z 1944r. Zauważa się również wielką dbałość o autentyczne rzeczy
z tamtego okresu, przekazanie wiedzy na ich temat wywołuje refleksje nad dramaturgią tamtych dni. Są to np. portfelik łączniczki, która nie zdołała opuścić kanałów, to przedmioty w których zapisane są dramaty ich właścicieli.

4-DSC04826

Głównym punktem gmachu jest obelisk wykonany z metalu, cały w otworach po kulach, kiedy przyłożymy doń ucho usłyszymy dźwięki charakterystyczne dla powstania.

Windą wyjeżdżamy na antresolę, możemy tam zobaczyć kolekcje opasek, które nosili powstańcy oraz mundurów oraz wystawę broni wśród niej pistolet marki Sten. Następna część wystawy to rzeczy pochodzące z zrzutów dokonywanych przez samoloty. Innym ciekawym obiektem jest mini kino oraz przejście kanałowe, którym przechodzimy na dół, metaforycznie przemieszczamy się ze Starówki do Śródmieścia, stanowi to nawiązanie do rzeczywistego kanału, jakim powstańcy przechodzili pod płonącym miastem ze Starówki do Śródmieścia.

Wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego to niewiarygodne przeżycie.

Następnie wyruszyliśmy do Zamku Królewskiego, zwiedziliśmy najciekawsze miejsca apartamentu Wielkiego oraz Apartamenty Królewskie. Obejrzeliśmy portrety rodziny Poniatowskich, meble francuskie z XVIII w. Podziwialiśmy pięknie zrekonstruowane wnętrza zamku jak i zachowane oryginalne przedmioty.

Słoneczny dzień sprawił, że spacer po Łazienkach Królewskich był bardzo przyjemny. Na wszystkich wrażenie zrobił Teatr na Wyspie, półkolista widownia i kamienne rzeźby. Uczestnicy wycieczki zachwycali się fauną i florą tego parku, prawdziwą ozdobą były drzewa pomarańczowe.

Zwiedzaliśmy również stolicę z okien autokaru przejeżdżaliśmy Traktem Królewskim, min. Alejami Ujazdowskimi, zobaczyliśmy budynki ambasad, sejmu i senatu.

Nasze oczy cieszyły obrazy podziwiane w Muzeum Narodowym.

W dalszej części wycieczki nasze kroki skierowaliśmy do Centrum Nauki Kopernika, w którym znajduje się 6 galerii tematycznych Teatr Robotyczny, Park Odkrywców oraz Planetarium. To co wyróżnia to miejsce to stanowiska doświadczalne i narzędzia pozwalające na samodzielne poszerzanie wiedzy, uczestnicy mieli okazję przeprowadzić doświadczenia przyjrzeć się zdobyczom: pismu, filozofii, sztuce i technice. Do największych atrakcji należy planetarium „Niebo Kopernika”. Galeria Świat w ruchu to bardzo dynamiczne miejsce. Uczniowie dowiedzieli się jak rozchodzą się fale dźwiękowe oraz światło, jak powstaje tornado oraz doświadczyli tego co się dzieje podczas trzęsienia Ziemi. Niestety czas w tym miejscu minął nam szybko.

Następnie udaliśmy się na Powązki. Jest to wyjątkowe miejsce, pochowani są tam bohaterowie, jak również wrogowie, ten cmentarz stał się miejscem wiecznego pokoju między nimi. Chwilą ciszy uczciliśmy pamięć Jana Bytnara, Aleksego Dawidowskiego, Tadeusza Zawadzkiego
i Aleksandra Kamińskiego.

Na końcu poszliśmy pod Pomnik Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Jest on wykonany z białego kamienia, przedstawia dwie bryły, z których jedna wygląda na przełamaną i zapadającą się w ziemię.

Warto na koniec wspomnieć, że zwiedziliśmy niezwykle ważny dla uczestników wycieczki obiekt – Stadion Narodowy. Śród uczestników wycieczki było wielu kibiców piłki nożnej i wizyta na tym stadionie była spełnieniem ich marzeń. Gdy weszliśmy na trybuny i wspięliśmy się na sam ich szczyt, z góry podziwialiśmy ogrom tego obiektu. Naprawdę robi wrażenie!

Zwiedziliśmy interesujące miejsca, panowała miła atmosfera, przywieźliśmy wiele pamiątkowych zdjęć.

Poprawiony (poniedziałek, 11 czerwca 2018 07:46)